torsdag 26 december 2013

den 26 december 2013


(solskepp)

solseglen
är spända

in i
vindarnas händer

segel
vingar
vidgas


ögon blickar
in i kommandeär

solskepp vaggar
mjukt i livshav

klippor är skålen
vilken bär stämman

*

(himmelspärlemor)

pärlemor
andas himlar

midskepps
fönstermosaiker

gnistrar
i mjuka

ädelstenstrådar

varpen
varpen möter
vävarens inlyssnan

vägen
vägen ligger öppnad

i det seende ögat

*

(örtakorg)

träden
viskar örtakorgens omhänder

strör
doftblad
av myrra


in i stigens lagda
solfjädersveck

*

(du kom)

älskade
du kom till mig
i den stunden

vindarna lade sig stilla


ömt
lade du din hand
till min kind


dina ögon viskade
allt är väl

innan du drog
bort


min viskning
ekar tom

du kom för att stanna


jag sköljde dina ögon med mig

skyndsamt
drog du bort

*

 (bergsdok)


de svarta bergen

bar
doken


ty bergen visste
hur ådrornas inre

kunde
blända insikten


ändå
drogs

doken
av

de svarta bergen skändades


för en stund
sjönk armodet
in i
ett folk


månmoder
vaggade dessa
i sina silverhänder

åren
spred ringar

solen steg röd
upp över bergskammar

det helade folkets hjärta
kupar kärlekshänder
runt bergskälla

ur armodet steg insikten

*

(du vita)


oh du
vita
ansikte

vilken tänder
lågorna
i eldcirkeln
runt mig


du såg mina händer
sträckta in i himlarna


dina händer leder mig in

naken
blottad


ådernätet
är

scarabeernas
vandringar

ur min huds upplyfta

trenne vita fjädrar
lade du på mitt bröst

i var och en
viskade
du


orden

Inga kommentarer: