tisdag 31 december 2013

den 31 december 2013


(skuggorna)

jag har sett
skuggorna dra in


mantlarna svepte om
mina ögon

jag tände ett ljus
till varje skugga

brinnande skimmerljus
lade jag på silverfat

havet fick bära dem

och jag såg lågorna segla
till kryddoftande stränder

*

(fåglar av vind)

fåglar av vind

rörs
av smärtans ilningar

breder ut
vingarna

inväntar
luftens tunna
styrkevingar

bärs in i helande

*

(i)

i
illusionen kan du ej
gå på dimman
på vattnet

och varför skall du gå på dem

du är i dem

*

(ännu en)

älskade
jag ser silvermanteln
sakta öppnas

av vindarnas andning

slöjor
ur skirpurpur
ur skirblå

synes i en svag andning

älskade
kan du höra
solfingrarna
varsamt

röra vid
silvertrummans hjärthud

den vita molnhästen

betar det avlämnade

i gryningens blåklocka tonar klangen

*

(släppta)

dörrarna är släppta

gångjärnen
är lyftade ur bojor

vreden
är stillade


bumeranger flyger i vindar


tärnor av sjövida

låsen
nyckelhålen

är blickande ögon

se detta vackra öppnas

ur järnets gångklanger

nycklarna
ligger i din hand


*
(du bor)

du bor i mitt hjärta

i månsilverdalen
såg vi dem

tända
tvenne lågor

träden
månsilverträdens vita stammar
träden med de gyllene
silverne bladen
susade
ädelstensljus


fröjdas med eder
fröjden eder

en hand sträcktes in
vad skedde
med
din

låga

våra lågor
den ena röd
den andra blå

skapade till varandra
till djup violett andning

du bor i mitt hjärta
mina steg haltar

jag väntar dig älskade

till det tima
i vilket du öppnar den fysiska
illusionsdörren

du bor
i mitt hjärta

det har jag alltid vetat

så spirar vetet
i gryningsåkern

*

(gott nytt år till er alla)

se denna bok
se pärmarna

oxblodsröda

se bladens skimrandetoner

så lever
den verkliga tiden i denna bok

då kommande nu

i är

du lever
är

Inga kommentarer: