lördag 21 december 2013

den 21 december 2013



(blåsljud)

vad är det
vilket drar genom natten

är det
hjärtats blåsljud

är det vallarens
stämma

*

(gyllenkrokar)

i tvenne
gyllenkrokar


allt invid spisen
hänger konten
hänger vaggan

barnet slumrar däri


modern vaggar med foten rytm
mjukt till gångstöd

kornen vandrar
i vindens cirklar


silverstickor
klingar lätt

modern stickar sockor


till resandesteg

*

(vinddrag)


vindarna
drar in
genom

varje spricka
varje vrå

jag fryser


mina händer stelnar


i utbredda isar


jag viskar
beundra det sköna i iskristallers

svävande
danser


se
huru de lägger ned
sin skönhet

*

(tomhets fyllda)

vad är denna tomhets fyllda
detta fylldas tomhet
bladet vet dess närhet

*

(skogsgläntelåga)

lågan

i skogsgläntan


skimrar ögonen

vem tänder dig
vem tänder oss

tänder du ögonen
tänder ögonen dig

vi
tänder oss

*

(höljebladshänder)

dina händer

är
höljebladen
svepebladen

vilka ömt omsluter
mina händers skälvande


så är våra händer

knoppen


allt har en mognad

*
(minns du)


sliparen
ser över bågarna

de rundade

minns du
spegeln
den åldrande

spegeln med det märkliga glaset

vari
bakgrunden steg fram

minns du
huru mjuka
ansiktsdragen skapades

i sepiatoners
regnbågsskimmer

ja
jag minns

samt
doften av lavendel

*

(de bar)


hudarna
de bar

var rena förr


oceanen vände blad


hudarna de bär
bär målningar


vackra
utan ramar

följer
kroppen

*
(blodstormar)

lögnen
jag hör andas

skär mig
i strimlor


strimlorna
är ej strimmor

inseendet
avslöjar din
andtrutna


blick


du plägar
springa lätt uppför
trappstegen

och är det en vit lögn
så är den smutsad av dig


den driver upp
blodstormar

Inga kommentarer: