tisdag 3 december 2013

den 3 december 2013

(nyckelklirr)

nycklar
klirrar i natten

väkten vandrar
cirkelns stigar

vem gal i månvindens
ärla
strimma

det gör han
med fjädrarna granna

väcker  hon
henne
vilken späntat stickor


tänder nu
morgonhymnen

nyckelharpa
bjuder in

till dans

*

(ej vandrat)

denna skog
har mina steg

ej vandrat i


stammarna är
stående tätt
till
sammans

bäcken är klädd
i istårar


min andning är
skirblå

pärlemormoln

lätt andas jag
in i bäcken

istårar smälter

hon porlar i denna skogs stillhet

stenarna
förtäljer mig

skogens vandring

mitt hjärta följer dig

*

(fjärilshand)

det lever en fjärilshand
i mina ögon

i mitt trötta
lindar den in mig

i rosenträdens
doftregn

här i
andas skönheten

*

(nyponblick)

nypon
i örtagård

blickar in i liljebacken

timjankvistar
bär handen
handen vilken rörde vid
nyponrosens skira dröm

magnolia stiger in i
skogssträckta händer


höken släpper blå drömfjäder

*

(vilkenlera)

vilken lera
är detta

varur
är denna lera kommen


detta är
ordlera

kommen ur jordvida

makaren formar skålar
till hjärtordens givan

*

(spika ej)

spika ej fast orden vid ditt kors
stick ej staven i din sida
kläd ej orden med törnetaggskrans

hör orden
ordtoner vandra i skönhet
i frihet

spika ej fast orden
vid ditt kors

se meningen med detta kors
med staven med spjutet i din sida

och kläder du orden med törnetaggskransen

se blodet beliva dina steg
se törnrosor lösa spikarnas fästen

vandra i din ordskönhet
så säger

orden

Inga kommentarer: