onsdag 18 december 2013

den 18 december 2013


(vindsnurror)

vindsnurror
i barnens händer

svepande trollspön

magiker

kulörta lyktor
vaggar

vindar
stilla

*

(spik)

en spik
i dina ögon

slå ej ned
det jag uttalar

respektera min upplevelse

brottas inte
brotta ej ned mig med dina ord

min kamp är
att
försöka leva

all denna min hänsyn
all denna min prestation

mina ord
den jag är
en spik i dina ögon
vilken skaver

*

(skimrar guld)

skimrar guld upp
grånaden

de mulnade händerna

ja
guld
skimrar upp

lyfter fram
silversolen

kristallkulan
hon i sin fyllda skönhet

bär in
i denna varo
till varo

städse i närvaro

skimrar verkligen guld upp
grånaden
de mulnade händerna

*

(mjukborst)

mjukt
borstar hon undan
jorden

blottar rötterna
vilka hörde hennes bön

mjukt
lägger dessa
sina slanor rankor
i hennes händer


hon flätar korgen
till medhavda

vandrar
till kolarens mila

dukar bordet
med den vita duken

(ögonbad)


det vandrar en kvinna
in i skymning
mörkret faller
runt henne

en mjuk
vilandehandske

hon stannar i vandringen
beundrar
silvertonerna

i dagen återvänder hon

viskar

du badade i månsilverdun
givna ur hennes
månmoders
fyllda
skönhet

droppar av silverbär du i dagen
du
ängshjärta

kvinnan viskar
jag badar mina ögon
i dagshänders droppar av ljus

tröstekorn i hörsägens dyningsspår

viskar

man

jag kan ej vara den kvinna du söker
mina stigar haltar alltför svårt

Inga kommentarer: