lördag 10 januari 2015

den 10 januari 2015


(origomening)

sluter ögonen


mitt
hjärta

är sidenvingar


bär mig
in i hav

luften lindas om
runt mig
trådar
av

andning

bärs jag
jag bärs


in i origos mening

*

(ögonfall)

mina ögon

faller mjuka

in i
vinterfolkens nalkan

andning
bäddas tyst in


i vinterrosors klarhet


ekar bär mantlar
spunna av andningsljus


rödbröstade
samlas i rosengården


det dansar en vind

kommen
ur

skogsrede


vinden har sett spåren
blöda av taggar rivna

nu
lyfter vinden

den sargade huden

*

(vinterträdgård)

i vinterträdgården
sitter en kvinna


målar med ögonpenslar


istappar

kvinnan rör vid
istoners rena klarhet


hon väcker glöden
iseld skimrar


hon talar
alltmedan

tystrosor omfamnar
hennes händer


älskade

din närhet är

denna fallande
stigande snö

*

(stolpar)

jag
skriver


stolpar i sanden

leder vinrankor runt


stockar
bidar


solfågels ankomst


vildvin
glöder i bågen

lagd över trappan
tröskeln är modet

av
dina steg


dem vandrar jag ej

*

(”)

se djupt in i lågan
se lågans tonklang
en stege in i himlars närhet

*

(”)

det vilket rullar kanske ej stannar
så länge du ej rest hinder
beakta det du sätter i rullning
är det
mening

*

(”)

du talar
vart landar din andning
 amtal är icke ett avdelat samtal
andning är vidrörande


Inga kommentarer: