söndag 18 januari 2015

den 18 januari 2015

*

(vandra)

hon besöker
skuggorna


vandrar i riken av härkomst
bär en mantel av indigo


hudens
insida
är

ärrad


oförberett
hände det
igen


väggarna resta kastade nät
hon fastnade däri


fången är du ej
vi bjuder dig in


detta måste du
igenom



rädslan är ej ett följe
detta är en väg in i ljus


skuggorna
har lagt en scen
hon kände spikarna slås in i
golvet


nu lyfts ridån
täckelsen


hon ser ett barn
möta hennes blick


sträcker handen till barnet
dig minns jag
du lever

i mig

med ens strålar skuggan ljusvärme
in i hennes händer

*

(bladkupor)

bladkupor
håller solkorn

i händer av moln

strör
in över
skuggors axlar

solkorn

spirar i skuggors
ögon

*


(silhuetträd)

silhuetträd
sträcker stammar vida
in i


silvervitas
skira turkosslöjor

sakta väcker sjön cinnober


mitt hjärta andas tyngd


ständigt
frågar jag mig


finns jag

*

(river)

jag river
alla målningar i remsor


träden bär
vimplar av non existens

jag river
alla blad med skrivna

bläcket är nattens dunkla
vilket omsluter mig


kärlek är det jag önskar jag är
icke denna blödande smärta

*

(kryper)

skuggor
kryper uppför väggar


viskar otydlighet


skuggor lägger
skov av svärta

in över bädden

viskar
tydlighet


tänder ljuset i den medaljong du slöt


vrid ej kniven mer
i mitt bröst

jag ber

*

(”)

vad är alla visdomar utan steg

*

(”)

du måste tillåta floden att skölja dina tårar
sanden att glödga din hud
utan din tillåtelse
är buren låst

*

(”)

det blanka kan vara vackert
det blanka kan blända dina ögon
det blanka kan vara förrädiskt
det blanka kan dra undan marken för dina fötter


Inga kommentarer: