måndag 19 januari 2015

den 19 januari 2015


(nära)

granar
kupar händer

in över marken
gnista
tänder


elden i kojan nu
till



i bädden
ligger hon
utslagen






darrande
minns hon alla
dessa förrädiska händer




han förs till henne
av stjärnhänder



kroppen hennes
är målad med mönster

sigill
lås

till honom
att lösa



varsamt närmar
han sig bädden

lägger sig tätt intill henne
lägger armen runt henne


låt mig

endast


vara dig nära
tills du upplever doften

av
mitt hjärta

*
(sekvenser)

sekvenser



rör vid ögon
blad vidgas




i öar
av
månsilver


*

(ögonomfamn)


ögon
omfamnar ett hjärta vilket gråter


en ljusilning
far genom hjärtat

en stund
i liv


så faller
det dunkla
tätare
om


floden stiger

*

(tunga steg)



tunga
vandrar hans steg

i minnet av vingen
vilken lyfte


han viker undan
händer vilka sträcks
hör ej vingens
maning


dem sände jag dig
lyft stegen

ur bojor jag ej lade

*

(issläpp)


isen
släpper floden fri


floden stiger
in i floden

isen dansar in i havet

*

(trädblad)


jag är bladet trädet släppte
jag är nu jorden vari trädets frö spirar

*

(sörja)

jag sörjer det liv jag aldrig levt
det liv jag ej lever
det liv jag ej kan leva

*


(”)

den så kallade inre kretsen
är ett övande i allomfattande kärlek

*

(”)

acceptans kan vara en helande mantel
i den stund den ser mångfalden

*

(”)

acceptans kanske ej är accepterande
kanske båda kan instiga i att se
orsakens verkan, verkans orsak
vilket leder in i helande
en slags förändring av synen

*

(”)

jag är bladet trädet släppte
jag är nu jorden vari trädets frö spirar

Inga kommentarer: