söndag 4 januari 2015

den 4 januari 2015

(gong gong)


han för
ormbunksbladen
åt sidan


hennes fingrar doftar
hon brukar spela på bladen


berget
står stadigt
fast
med utbredda mantlar


porten
är sluten


han rör vid taget ord


väktaren
möter
tonen


öppnar


han lämnar sitt ärende
tas emot


klanger ljuder

de smider
i glödande nattkol


han tackar dem till svaret
porten slutes

han för samman ormbunksbladen


i gryningen
väcker han henne


med gong gongens mjuka tassar
*

(fågelvinge)

fågelvinge
i mitt bröst
haltar i släpande följen

*

(gren)

så är jag
en gren

i livets träd


bär blommen
stjärnor strödde i mina ögon


stjärnor regnar
in i trädet


stjärnträdet


så är jag
en stjärna
en gren
en kvist
en knopp

allt det träd
andas

och vindarna springer raskt
springer med raska fötter

in genom kronan


förtäljer leende allt bortom synranden

*

(säckar)

säckarna

med det vita
mjölet


står tätt samlade


talar
i klara stämmor


fälten
ängarna


allt det
vilket var i är
instämmer
samstämmer



stenarna i kvarnen


mal de kvarvarande
skalen fria

*

(”)

det är lätt att glömma
att glömma att allt det ni talar om
är om er själva

*

(”)

aspekterna är ej åsikter
aspekterna är ej fastnitade
de är ännu öppnade
kanske mer som virvlande höstlöv

*

(”)


egentligen finns inte ditt
faktiskt inte ens ditt hjärta
det är sant mitt finns inte heller
det finns en orsak varför det heter ditt och datt ditten och datten
mitten finns
ditt och mitt är egentligen allts
det är en snårig tanke att kravla sig ut ur
bli ej nedslagen i sinnet ditt


Inga kommentarer: