lördag 17 januari 2015

den 17 januari 2015


(natteld)

hon tänder
eldskålar
satta
i

ring

skrudad är hon i enkelhet

i mitten av
en ring
skimrande

lyfter hon händer
lyssnar


till natteldens toner

dansar med
blommande
händer

slocknar när dagen faller in


hon är en vilken slöts bakom ögondörrar



*
(skall)

jag lägger mitt hjärta i dina ögon
lyssnar in i vinden
planterar mina knäskålar i jord
vattnar med mina tårar
svedjar barken
i natten skådar jag naken
hudlös havets midnattsblå
stjärnoblater
eldregn skall falla
när jag vant mig vid detta mörker
dina fingrar är ljuset vilka sipprar in
askan skall bära blom

*

(i hand av lind)

solvind
i hand av lind


drömmande
lind

i dalen
däri markerna är blå


där lindarna
dansar fria
i vinden

*

(vari)

så många ord
vari jag skrivit
mitt hjärta
i bitar

höstlöv
blödande
flyter i floden


hördes min bön icke
var jag
ej

levande

*

(ur)

ur
detta djup
leder ej stegar

ej block
ej tiljor


mina ögon
måste vänja sig vid
detta
mörker


se stenarnas lagda
se var ljus kan
sippra in


hur länge är ett liv
i gudaandning

*

(”)

har du sett degar jäsa
sett händer knåda
upplevt doften
då vet du vägens alla trappsteg

*

(”)

hur kan du bli vän med tanketornadon
kanske genom att ej stelna i tankarna
kanske genom att ej sätta dig i förpliktelse till dem/tankarna
det vill säga avge löften till tankarna
du ser; dessa virvlar fort förbi när du ej hindrar dem

*

(”)

sätt dig mjukt i vinden
lyssna till det vinden viskar

detta är ej att stanna det är medlevande

Inga kommentarer: