söndag 25 januari 2015

den 25 januari 2015

(så är)


dina ord
lever vidare



dina ord
ett

levande flöde




tänder lanternor
i tärnors
färder

stormar stillas
i pendelns
ro


ro
ro


skeppet är en hand

håller
bjudande
dina ord


hörsammar
min oro
o
ro


manar stormfåglar
svävar omfamnande i ring




är dina ord
levande

har du
hört regn sjunga
dansa
hört bäckar
porla

floder sväva
forsar virvla
vattenfall flyga

in i

hört möten

sett
ringar

i vattnet
tona
in i varande


*

(snöhjordar)

snöhjordar
betar
filigrangräs


gnistmoln virvlar
hästar andas
rosor
pioner

hagen är marmor skinande blank

ådror ur
eldar givna

skapar kartor
till färdkost

*

(vacklar)

filigrangräs
andas snöhjordar



berget reser
marmor
putsas blankis


ådror
andas
delta vågor


snötempel renar




jag vacklar på kanten
med en bruten vinge

kastar mig ut

älskade


du sträcker dina händer
tar emot mig


vi flyger

*

(snövandrare)



snövandrare
rör vid


den spruckna linsens
imma


målar med andedräkt


hon faller
genom


den silversjö
hon är


flyter upp till ytan

skådar
ädelstensmantelns djup

*


(granen)


granen
kupar mantelgrenar
i cirkel


koltrastvinge vilar stillhet

öga
pupill

synen målad
är av
är


soldroppes cinnober
rör vid köld


synen
smälter in
i ögonrymd

*


(ögon faller)


ögon faller in i skuggor


bönen
är en cirkel



kommen ur pärlor



ljuset
är en droppe i din hand



hör hur de lyfter de långa mässingshornen




kopparrödas
tonar



svävar i dimman



dimman vilken lyfts av muren



de resta hindren
är en blommande vildblomsterängd





hon ler
och vinden är magnolia i dans



*

(fingerpenslar)


det sitter en näktergal i ögonkvists äppelblom
det svävar en kolibri
kysser dina
fingerpenslar


*

(väggar)


jag sitter
innanför


mina fyra väggar


ensam
är ett tärande
tillstånd


hyveln hyvlar


ser
livets rörelse


jag sitter
innanför


mina fyra väggar

det sägs
att livet är en cirkel

*


(”)

du kan gömmas i en minnesask
så kallat lagd i grav
så är det
se dig runt
vem håller nycklarna

*

(”)

mirakler lever i allts hjärtan
de behöver bejakas

*

(”)

roten är summan av den du är
den du är, är summan av roten
så är summan stammen
trädet är ej stilla det lever i cirkelns rörelse
så vad är rot samt den du är
så är roten det du kallar kronan
så är kronan det du kallar rot
detta är en levande livsrörelse
kanske gestaltbildande


Inga kommentarer: