fredag 30 januari 2015

den 29 januari 2015

(vit kaftan)



du lägger
din hand


över ditt bröst
i gesten av ditt hjärtas närvaro

vad
bär din korg
i mognad


din vänstra
hand


håller du sänkt
vattnar skuggorna med ljus


din högra hand
höll du


in i stjärnrymder
den vattnades
med är


den handen
håller du
över ditt bröst

vad
bär din korg
i mognad


så är jag det träd
i vilket den röda fågeln sjunger


så är jag
kvisten

vilken bär pärlor till blad


lyssnar
till


jordens sånger
när du lyfter min skugga
in

i

ljus

du danar iklädd
vit kaftan

du är
vacker i din rörelse

*


(plymsånger)



isen reser sig nu
sköljer purpurhimlar


klättrar



tvätta
mina ögon

i solblad



jag smälter i vinden
den vilken löper fri




lägg mig
varsamt

i floden
livsflodens spegel




säg mig



den droppen
vilken
är


stämman ur
havets cirkel




i trädens fingrar
torkar bladens skrift

och vassens plymer sjunger

*

(himmelsbrunnar)

sakta
särar

hemmelsöga
brunnars lock


sidenbands
gyllenturkosa skimrar


lyfter
regnvirvlar
in i vassens plymer

reser segels
vida färder

*

(flodlera)

flodlera
rinner
blänkande

mellan fingrar


mjukt
kupade
är händers

omfamnscirkel


träd skivan snurrar


han drejar
rosenskålens morgongåva

*

(eldklocka)

klocka
ur eld


järn gavs
ur himmelshänders visdom


klangen
manar lugn i dalen


rinner
uppför bergsblad


dessa väggar
är ej slutna


klangen lägger sig
i detta mjuka
vakarmoln

*

(”)

du vet väl att vilsenrösten kretsar
låt oss säga starkare
när du upphör fjärma dig från
låt oss säga hemmarösten

*

(”)

hällde du pusslet i sanden
pusslet är än då
pussel
du vet i ditt inre hur bitarna ligger
var bitarna ligger
bitarna kröp darrande in i sanden i undran

bitarna stiger fram näri lugnet infinner sig

Inga kommentarer: