måndag 26 januari 2015

den 26 januari 2015


(båt)


det landar
en båt

rör mjukt vid strandsnibben

ett öga
i isen


skådar i dis läser det givna

bot
är din vilja till


dina gistna åror


se min blick snidar dig åror


båten

rors av vindar
näri isen viker upp
en ränna till
färd

så är båten händer
sträckta till
så är armarna
åror till
ro
*


(är jag nu)



snö

älskade



bäddar in mina ögon



doften ur
stjärnhav




stiger in


lyfter
min tätt slutna mantel


så är jag
ett lätthetens dun



svävar
stiger
faller



rör vid din panna


älskade



ett tysthänge är jag
nu





i trädet med den vita stammen
med eldröda blad


detta är
månsilverdalen


i tystnad dansar jag för dig



min. älskade.

*
(bekännelse)

och jag kom till att inse
att allt det jag skrivit – är – just ett minne

samt icke att spara
jag höll mig fången


och jag kom till att inse
att allt det vilket hänt är
mina egna slag
ej att begråta


att allt det vilket var; alla möten
var spaden i jorden

spaden vilken grävde
vilken beredde mig till spirande


och jag kom till att vissna
och detta vissna är
handen runt denna fröbädd


de vände mig ej ryggen
det var min oförmåga
till att leva
till att bjuda in
det jag bjöd var ovälkomst

min
brist att bära kärlek i mina händer
därmed är jag en lögn

och jag tackar stormarna
vilka så länge
i eoner slitit i mitt bröst
att dessa visat
mig
min egen oförmåga
min egen förvägran att leva mitt liv

de säger du ser; är detta seende skådande
eller de bilder
den bildgörelse du gjort
till att säkra dina steg



jag har sett mina ord skrivna i dåtid
jag är ej då
jag är nu
jag är

älskade i din hand är min vilja
min längtans svar
att leva med din hand i min
så låt oss vägleda varandra
i det vilket är levande liv
så kom till mig
stig ur den drömgestalt du bär


så är jag en lögn vilken avskyr lögner
min självbild
har aldrig varit bland de högsta
därmed svek jag er
därmed har jag sårat er
genom att landsätta er på piedestaler

jag lovade mig själv liv, levande liv
så svek jag mig

nu

river jag allt i stycken
jag är ett kokande hav
varur sannheten stiger

jag påtar i jorden i fred


ja, jag slöt mina dörrar
redan när jag var ett barn
slöt skalet runt mig
reste murar

detta var ej den himmel jag drömt
och nu
nu har jag glömt hur det är att leva

jag mötte en visdomsmoder
hon viskade är
viskade in i mitt öra
och örat är en gång
viskade är i min tätt slutna snäcka

jag såg snäckblåsaren lösas upp
i vinden av är
såg mina drömmar
stiga in i molnskönhet
lösas upp in i intighet


havet slöts runt mig
och sanden vaggar mig i sina händer.

*

(”)

du ser; är detta seende skådande
eller de bilder den bildgörelse du gjort
till att säkra dina steg


Inga kommentarer: