lördag 24 januari 2015

den 24 januari 2015


(gnistan)


gnistan
far genom luften



svävar fri
ur stickan han drog





landar i skålen
där lågan bidar liv



hans ögon
följer lågans
vaknande





han ser henne dansa
i nattens stjärneskog




hon skänker honom
en snöros
med
doft


av hennes rörelse




så andas natten in i hans ögon

är
detta


ditt hjärtas vilja



*

(din)


i natten


samlades snö
i ängen


drömängen



till de tonerna
dansade jag
med ditt drömljus


fri
fri från
alla klor vilka
sliter
vilka river
i mitt bröst



i gryningen
är

linorna
lindade
hårdare
om


kättingar drar mig nedåt
för att jag skall se


bubblor
stiga


din hand
håller mig varsamt


du är namnet
vilket väntar mig


när valarna stiger upp på stranden


ditt namn
lades av henne
i havet


ditt namn
är pärlan



vilken svarar
mitt hjärta

*
(drives in)


snö
drives in


snöhjordar
löper fria


smeker vindarna
reder ut
trassel


reder ut
knutar


träden bär
vita mantlar

*

(blå andning)



blå
skrider andningen in
i rosentemplets vita
purpurdroppar
skimrar
bladgryning

blå andning
skrider in i solvagga


snörosenstjälkar
bär smaragdblad
*

(”)

eld kan ej gömmas. eld kan slockna. glöden kryper in

*

(”)

det går att gömma sig utan att gömma. det går att upphöra att finnas.
snö kan täcka.
kanske smälter av längtan

*

(”)

snö är egentligen eld ett tillstånd av stigande kärlek
snö är låt oss säga komprimerad doft, ren kärlek

Inga kommentarer: