måndag 6 juli 2009

avskedets stund

Älskade
Det är så att avskedets stund är kommen, gråt inte.
Det är så att avsked måste finnas, ser du bilden inom dig,
sommar, höst, vinter, vår, sommar, höst
Vinter
Vår

Handen glider ur

Glider

Ur
Den andres

Det är inte att glida ur
Det är att glidflyga

Ser du segelflygplanet, linan mellan motorflygplanet
Segelflygplanet lyfts, finner vind
Linan släpps

Vem är vad; jag lämnar min kropp, kroppen lämnar själen anden
Vem är vad vad är vem

I natts skönhet vilar jag i min bädd
I dags rörelse vilar jag i min kropp
I natts stillhet
Dansar jag molndans
Flyger fri


Det är en mjuk smekning
En vindpust
Älskade ser du bilden fjärran nära
två människor, två liv vandrar samman hand i hand

Den enen bliver kvar i jordsfären
Den andre har vandrat sina steg

Du ser dennes hand mjukt stiga ur den andres

En fjäder lyfts av vind

En sista gång
För denna gång

Möts deras fingertoppar

Den vilken blir kvar i jordsfären blickar upp

Mot
till molnen

Ser molnets gestalt omvandlas

Älskade
Sörj icke, jag vill att du dansar festglädje med mig
Så är det

Då stegen är givna
då väsendet har givit alla sina steg vidare in i jordsfären
förverkligat allas vår gemensamma vilja måste den tillåtas att vandra bort

Vandra bort

vidare - vidare
Vida

Fri
Fri till liv

Älskade
Det är inte att vandra bort det är att hämta upp
mångfaldigade steg för att giva alla stegen vidare
Håll mig inte kvar, var lycklig med livet med kärleken
Hålls väsendet kvar blir fötterna rivna eller det är mera så att väsendet inte längre har sulor under fötterna
Detta resulterar i blödande steg
Sårsteg.

Älskade
Allt är väl.

Inga kommentarer: