lördag 18 februari 2012

det finns en färg



det finns en grön färg

en grön
ton

vid namn

lindblomsgrön


tager du detta namn till ditt hjärta

jag är en färg
jag är tusentoner

den stillar
feberheta
sinnen


det finns en lindblomsgrön stig
löpandes mellan



nyckelpiga
vaknade

ur mitt finger


lade
nyckeln

i mitt bröst



det finns en lindblomsgrön stig
löpandes mellan

mjuka kullar

i skugga
djupt
bruna
tusentoners

i solhänder skimrande röd bruna toner
kanske är det jordens blod vilket stiger

i månhänder skimrande violetta toner
kanske är det ur denna förening

stjärnor
andas
i himlars
bröst


han ilar flyger
den lindblomsgröna stigen

vägen

för att hinna
hinna nå fram till

det sista
snöbladet

skälver


just i det han framkommer
ur dvalan

just i den stund
hans
fingersvar


nuddar den yttersta


faller
bladet

han kan ej hindra detta


sakta obemärkt har hennes
kristallvingar smält


av tårarna i
vinden


jag är nu
ett minnesstråk

hon
faller

in i hans bröst


det duggar iskorn i hans hemfärdssteg
markerna är vita handfallen är han

jag kunde ej se detta


sörj icke

var gång du gråter
smeker jag taggen in i smaragdblad




nyckeln
har du i din hand


fortsättningsvis
stör jag dig ej

om det ej är

din
vilja

Inga kommentarer: