onsdag 29 februari 2012

finner


finner fann funnit
funnit fann finner


finns
intefinns


söker
ej

kommer


sökte ej för att finna
fann ej för att söka


fann finner solen i ditt bröst vilken mitt
månhav har behov av


detta

finns


finns utan sökandet
för att finna fann


det är ett möte
i djupt varseblivande

ett möte
däri

ena ene enas enande en

i den ena stunden den ena är kärnan
den andre det saftiga fruktköttet
ett möte däri
i den ena stunden den andre är kärnan
den ena det saftiga fruktköttet


i detta möte behövs ej klädbyten
kläderna är sannhet

de byter utan byte
det är ett byte utan bytet

ty det är

hela trädets
livets
frukt


de sökte ej
de fann varandra
utan sökte


så kysser vinden trädens kronor
susningen sprider doften in i mötesregnen

så stiger
solen in i ögon
så stiger månen in i skålen

det är
ett
möte

kyssen

vari de är

fulländade


jag fann dig jordpärla

ja jag mötte dig jordpärla
dina mockasiner var icke mjuka

stålhättor
huden förhårdnad
därför

därför sydde jag mina mockasiner mjuka
detta för att ej göra såren ytterligare djupa

finner ej fann finns

svar

vi söker

svar



det finns inga svar – inte svar


ty svaren är redan

i
oss


andas in frågevinden

och svaret skall stiga ur ditt hjärta

Inga kommentarer: