fredag 17 februari 2012

tystfyllt



isbergen gnistrar

de
vilka andas
ovan
ytan


blågnistrande
andning

toner strömmar i luftfenor

ishav
andas
kyla

kyldimma
kylrök
sveper


andedräktdroppar ljuder




en av slöjdanserskorna
lyfter ena fliken av baldakinens öga

rött
andas
ett
berg


du möter
isbjörnen


där det blå hjärtat andas

ljudar
valen
ur    djupgrund


sjögräs andas
böljande blå

havsfingrar spelar med vindens
lyra


han sporrar hästen med
välvilliga
hälar


rider med eld i ansiktsoval
ögonellipser är strålande
följande


han rider – de rider vägen
slingrannde

är du vägledarormen
visdomsfabeln
vilken leder
vägen


genom grönskande ängder



där i gräs är böljande smaragdhav
mjuka svepande händer rör vid
molnklara baldakiner




soltemplets trappa
leder etapper
kronhaven
andas i
rötter
av

måntemplets
rena
silver
klangs
blad




jag har sett dig
ser dig





han rider – de rider i sporrsträck

stigen
vägen


i kretsen av berg

till
sjön







jag har stigit in i sjön
lagt isbladen över ytan



jag ser dem
du ser sjöns glittrande öga



jag har lagt isbladen över
ty jag ber ljuden skänka min hörsel vila



ljuden   är    här   milda
inbäddade i
bomullsfältens dröm




fågel rödbröst
landar mjukt
i hans
hand



och isarna



råmar



lägger sig
gnisslandedånande
tillrätta



trummans hud spricker

allt
är

tyst
fyllt

Inga kommentarer: