onsdag 15 februari 2012

havsfingrar




havsfingar

rör vid

min mattade pannas
välvda

ocean


rör vid roten av


ögonkristaller

värmer min själ vid

snöelds

blad


älskade

kyss mina
fingerknoppar


i mitten  av handskålen växer trädet
snöträdet släpper fåglar fria in i natten
 bäddar landskapen in i mjuk tystnad
isen öppnar sitt öga

pärlor stiger upp ur hennes vakande vara

hon andas dessa pärlor
sprungna ur
ord

strömmar
strömma ordfärja
färga ordens
vingar


vinden lyfter bladen lagda av
från hennes mun

mina händer är släden
mina ögon är facklor
 ur min mun stiger bjällerklangen
buren av

manar
manande
svepande

andmolnen ur deras andedräkt rimfrostas


gräs
fingrar vita
stjärnplymer
gnistrar


 inbäddad är hon i fällar av snödjur
medar sjunger
snöröken
virvlar


hennes frysande hjärta tinar
i månsilverstrimmas vid rör ande


 vart leder du färden
vackra vinterbrud

 färden leder mig dit molnen andas

vem väntar dig där


issvanens vingar
bredes
ut

lyfter mig in i kristallbergets inre
där bäddas jag in i

rosenblad
vitas bädd


och jag skall andas
mina drömmar

i oändlighetens
visdomsfamn


ty mitt hjärta är i denna snönatt
en fågel i de tysta trädens stammar

mannen sitter vid bäcken med de frusna ögonen
endast en springa är öppen
porlande skänker hon honom glädje
silverbladet ligger mjukt avvägt i hans hand
täljer en kåsa av mazurens fjällvind
du månde vara en vresig knota du
vänner skall vi bliva bara vi ser in i varandras djup

mazuren ler pärlande
in i mannens
djup


skugghästar
manande

kastar
vitgnistor

stammar bär eld röda mantlar

han skuggar orden så att de oskrivna kan stiga fram
han viskar djupt in i bladet skugga är icke  skygga stig fram

kanske är det
vinden
han
hör


älskade

kyss mina
fingerknoppar

Inga kommentarer: