fredag 24 februari 2012

du väckte


syrenen har börjat svälla
fåglar kysser häggen
tonerna är
ljusa

stenmuren skimrar ur frostgrepp stigen
lavendeldoften dröjer kvar
genom årsvandrarnas
färder

kanske drömmer lavendeln
de vita fjärilarna till

långa vida kjolar rör vid de ännu slumrande

trappan leder nedför
stenar förtäljer
händers
saga

vilka så mjukt lade dem tillrätta stenplattorna
de lutade för mycket ned
stupet växte allt
brantare

stenplattorna
trappan

berättar fötternas sagor
vilka så mjukt rörde vid

där är platsen

i en cirkel av rosor
gamla kronvarvsrosor
vita röda klätterrosor

irisen den gula
narcissernas följen
snödroppar
scilla

vackra scilla dansar i cirkelns liv

där är platsen

jasminen höljer med grenar kullen
isen har smält i den lilla dammen
vattenögats vattensmycket
fåglars vingar rör vid
droppar

sibirisk pion
sibirisk
bolltistel

humlornas brummande höres
drömmande
kanske slumrar de
i muren
stenmuren skimrar ur frostgrepp stigen


hjorden travar med resta rörelser
manar svansar böljar
kaftaner långa
stövlar höga
strålande målblickar
hon ler i kärlek
hon vilken allt flödar genom
hennes sköte

platsen kullen återkallar uppmärksamheten
där växer en magnolia
ännu spröd
minns
händernas saga
minns ögonens saga

du väckte det vackraste i mig
det väckte min rädsla
här står jag med mina ouppklarade rum
klarhet var min önskan
jag bad ordlöst händerna klippa rent det
vilket skymde sikten
jag vågade följa din rörelse
vågade stå kvar i stormarna
vågade vara liten



det vilket gjorde ont var att se det min tilltro gjorde
du väckte det vackraste i mig
det skrämde mig kanske
för mig själv
det gjorde
mig rädd

här står jag med ouppklarade rum
du väckte det vackraste i mig
lyfte stenar varsamt runt mig
lade stenarna till värn
bäddade in mina rötter
med mjuk mörk fuktfylld jord
planterade lavendeldoft hos mig

blommade
det har jag visst glömt
trots att mina grenar är nakna


fågel rödbröst brukar stanna en stund hos mig
på sin väg till häggen
till syrenernas violhav
koltrasten kanske
återvänder
en dag

från denna plats kan jag se

träden släpper röda fjärilar
fjärilsblad kysser solens violetta regnbågshinna
ur blå drömsten

runt min hals

Inga kommentarer: