onsdag 22 februari 2012

pilträdet


pilträd
vid bäckens
åder

skymtar rösten av stjärnglöd
kammar hennes långa hår med den snidade elfenbenskammen
från landet däri körsbärsträden blommar
från landet där de stiger upp i arla morgonkvist
tänder elden i stadens äril

gryningsdimma andas käril
kammakaren snidar ornament till pilens bana
skriftmakaren sveper med nattens svarta bläck ur hornet
stjärnord klara ut över arket det vita
av ris

pilträdet vid bäckens åder skymtar rösten av stjärnglöd
sidenröd är hennes morgonskrud

mina banemän förföljer mig
såren färgade huden röd
blixten har jag bett nedslå
slå
in
i
mig
bränna deras fingeravtryck ur
mina banemän har bosatt sig i min grotta

räds ej jag sköljer dina rötter rena
i sju gånger sjuttio månvarv

var gång jag tvivlade över mig själv
var gång jag ej orkade
sände han
mig
orden
över skogar vidder sjöar
ordhanden sträcktes ut
den handen är en vilohand fri från ränker
fylld
av
närhet
däri springer blad ur mina tårar
av enslighetens kvävan

det
han ej förstod
var glädjen han gav
du namnlöse
jag ser dig vagga vinden i din hand
så att jag ej skall frysa
ditt ansikte ser jag ej i hassellunden
däri laxar
målar
röda fjäll i dammens
medaljongöga

snödun virvlar
lägger sig mjukt runt pilträds tåblad
i sefyrs ögon synes sälgens mjuka katter
spinna nystanets källjus
och den vita vargen lägger sig vid hennes sida
sov
ännu
en
stund

stjärnglöd kammar hennes långa hår med den snidade elfenbenskammen
från landet för länge sedan
däri drakarna sköljer de smutsade orden
i floden av lagda månsilverblad
där körsbär färgar
läpparna röda

i bröstet vaknar vitsippor
nedstigna ur

stjärnhav

Inga kommentarer: