måndag 13 februari 2012

orakelögon



ur oraklets ögon stiger världar

håret
susande löv i vinden
solbeglänsta

i natten flyger jag med vida vingar

täta svarta
drar mig in
i
vakuum

för en stund

befinner jag mig i ett svart hål
det är gott
det är
upphöra

var är du min andedräkt

vaknar tvärt och sätter mig upp
drar djupt in andan

snörök
mjukgnistrande virvlar

allt är
vitt
vitgnistrande
i alla
färger

diamantfälten bär blommor i sitt långa hår

oraklet slår
upp

de kallar det ögonlock

oraklet slår upp vingar
dessa vingar är
en mantel

vilken rinner nedför hennes rygg axlar skuldror
en mantel med mättade färger av vatten

obsidian

det svarta
jag ser in i hennes pupill

ser stigarna jag egentligen alltid
levt med till överlevnad

ur oraklets ögon stiger världar

håret
susande löv i vinden
solbeglänsta

molnen möter mina ögonfötter
mjuka rosor fäller taggar
ur taggar öppnas blad
djupa
gröna
malakiter
helar

såren
stillar reven

revor av humle manar lugn

åkervindans skira skönhet
i dikeskanten viskar se jag andas i diken
når droppar av hopp
av ögontrösts närhet

blåklinten rör vid min panna
vallmoeldar värmer mina ensliga stigar
 ur oraklets ögon

hur kan jag beskriva det jag upplever
står i en grotta
grottor är mörka oupplysta i det du blickar in
ser du mig ej
jag ser dig
jag står vid utgången
den vilken är din ingång
regnen faller
droppar
är långt skimrande glänsande hår
vilket rinner nedför utgången
ingången

lyfter handen
sveper varligt undan
håret
manteln

tar ett steg ut
i den stunden skingras molnen
vi bugar inför varandra

solblad sprides
och dropparna i gräset
är pärljus

egentligen skulle kanske ängderna vara gröna
himlen blå
allt är inte det du ser
allt är här
vitt mjukt
mottagande

ni är så mjuka hur kommer det sig att jag ej faller genom
trampar igenom
molnen omfattar mig i mjukhet
vi gör dina stigar
lyckliga

dansa barn
dansa i din nyspunna solskrud

ett barn
en flicka
dansar i molnträdgårdens fruktkälla
körsbärsblommen dalar mjuka fjädrar dun
hon bär körsbärshår
cirklar med lösta rörelser
ur håret
flyga fjärilar

och kärnorna
är vita pärlor runt hennes hals

ur oraklets ögon stiger världar

håret
susande löv i vinden
solbeglänsta

sjung barnet mitt
sjung

ett barn en flicka
en ung kvinna

sitter lutad till mandelträdets stam
hon håller lyran i sin famn
lyran av silvermoln
med silversträngar
hon spelar
för
en
hand

handen flyr
hon böjer sitt huvud alltmer till sitt bröst
fingrarna är lagda sjunkna

ur oraklets ögon stiger världar

håret
susande löv i vinden
solbeglänsta

lyft dina ögon

ett barn en ungkvinna en kvinna
lyfter ögonen

varför
måste
jag

hon ser utan att se sitter kvar
slutligen släpper spärrar hinder

åter ser hon stigen
stigen vilken leder uppför berget
hon känner varje skrevas tecken
varje sten
varje korn
varje strå
varje allt

hon följer stigen
i händerna bär hon lågor

hon är en av tolv

hon når bergets topp
platån
med stenbladsskålen

 med ringen av de tolvs blad
däri planterar hon lågan

bugar inför stenbladsskålen
ser djupt in i dess ögon

löser det hårt åtdragna håret
skärpet
vilket håller klädedräkten samman

manteln faller ut
indigoblå mantel
underklädnaden är vit

hon lägger sig i ringen av stjärnblommor vita
andas in drömorden

hon ser en man vandra i molnängder hon söker vrida bort synen

ur oraklets ögon stiger världar

håret
susande löv i vinden
solbeglänsta

varligt fattar oraklet hennes hand
se

mannen är nu helt nära
inför henne synen av henne strålar mannen

han skrider sakta
varsamt till

ur hans hand växer en ros
den är min gåva till dig

det enda jag dig kan förära

hon tar emot rosen
tillåter honom in

han rör vid de släckta drömbladen
hon andas liv

ur oraklets ögon stiger världar

håret
susande löv i vinden
solbeglänsta

de vandrar svarande vägen
hon bär lågan i sina händer

i det de vandrar in i
regnbågsdalens
cirkel

därigenom
har jag
överlevt

molnens fredsstilla
händer

Inga kommentarer: