onsdag 3 december 2014

den 1 december 2014

(skymningshand)

skymningen
bär

mjuka bolster i famn

strimmor
sköljer eldhav

skimrande
skimrande

köldhav nalkas
sakta
sakta


skymningen

bäddar om
frysande

innebörd

vandrare med ryggvända


värm
min stängel

i din
omtanke

jag far
illa

*
(snöflinga)

snöflinga

du för mig


mjukt i din famn

i kristallsalarnas
skimrande
renhet


du smälter
jag smälter

in i tystnadens andakt

*

(kristallblad)

kristallblad
gnistrar

rör vid släckta
ögon

upptänder
regnbågsbrons
cirkel

navet
är


ögats visshet

*

(penslar)

penslar
plymer

givna av vass

målar havets stillhet

hon dyker
in i

renheten

minns blåklockorna
i ängshav

*

(tryggt)


räds icke det gjorda
tryggt
lutar du

mig bakåt


skåda in i ängens sådd

älskade
viskar
du


ser du
vildblomstren

vakna
i

vår
gryning

ser du domherrens röda bröst

så sätter jag
snödiademet
runt din panna

tryggt
reser du

mig
upp

jag bejakar

är
*
(”)

kan du egentligen utnyttjas
kan du egentligen utnyttjas i den stund ditt sinne är rent

*

(”)

kanske den vända ryggen
är måltavlan för ditt hjärta

*

(”)

hjärtats röst är templets klockor
dessa är icke tidsbenägna
mäter ej tiden

släpper tiden ur burens fångstram

Inga kommentarer: