fredag 19 december 2014

den 19 december 2014


(vinterros)

han
bär

fotsida mantel
vävd av jordtoner

åldern
är

av mening uthälld

han vandrar
med milda steg

rör vid rosens blad

hon släpper bladen

blottad
möter

hon

hans blick

*


(vandrade vandrar)

skogarna
skogarna

andas

fria

en gång vandrade
vandrar
de

kammar
bergens
utsläppta hår

jordarna
jordarna


vävda
mantlar


pärlbroderier
i bidan


vindarna
vindarna

värmer färder

runt elden

*

(svävare)

svävarna

andas in


bär sol
i bröstvärn


molnvandrarna
skrider varsamt färder


cinnobervita
band


bär de runt pannans
klarhet


svävarna
landar
intill


skogshyddans
dukade bord


hon ler

*

(upp)

så stiger sångerna
upp ur havets djup


vilande kom de aldrig


följde
dessa kastade stenar

runor
tecknade av
liv


så stiger sångerna
upp ur
havet


följena synes sväva
strömma


havet
är spegelns rörelse


lyssna till hjärtats

ditt hjärtas
sång

*

(osynlig)


jag vätte
mina tåknoppar


slutna
i press
är denna fotblommas stig


i havet trodde jag
mig
väta
dem


i


tårar var
är


havet


så flydde du
undan


jag samlar alla snäckor jag drömt

blå

blå

röda

släpper dem fria


lindar glömskan om mig


stiger
undan

undan


nu

är jag
osynlig

*



(”)

turbulens kommer av stillhetens störda
stillhet störd av ovidkommande

*

(”)

människa frågar du dig aldrig
vad verklighet är

*

(”)

har du aldrig gråtit
fällt tårar av allt dessa är skapade i
har du det inte
vet då att livet ännu väntar dig

*

(”)

det är lätt gå vilse när ögonen målar maror
se genom skelettens former
skymningen natten
är den skärpta vandringen
öva ögonstegen


Inga kommentarer: