söndag 14 december 2014

den 13 december 2014

(hålan)

sol bryter genom

slutna fingrar
slutna i
kramp

in
över bröstet
är fingrar
galler


hålan
är drypande av
fukt

med en nål
har hon rispat
rispat


i tusenden årsringar


längtat
ut
längtat
in

nu
bryter sol genom


hon ser droppar
klarna

hålan de slängde henne ned in i


rasar


hon andas
i en smula av


liv


innan hon utmattad faller

*

(innan)

innan hon
landar


i mannens hand

ber hon
en bön

om nåd


låt icke detta skära mig
låt icke denna hand

strypa
mitt inre

låt mig leva
tryggt en gång
*

(viloblå)

morgonen
lyfter
viloblå
andning


molnslöjor skingras
in i silverguld


fåglar svävar


i strömmar
givna av luft


rör vid slöjor
skingras

skingras in i blå

anings blå
i vitt

*

(trampade)

hon stiger upp
ur jordens

trampade
hårdhet


hudbark
vikes undan

varsamt


hon sträcker sig
upp


vänder ansikte
in i synlig


jag är knoppen
du slöt hårt
i din hand

*

(blinda)


hökar
svävar

cirklar
rör i molngrytans
töcken


vemodssånger
i ekovinden söker gensvar


blinda
skilda
sväva de


vingspetsar
snuddar
nuddar


än då
ser de ej

varandra

doften
doften andas de


den
smärtan
vrider om

*

(”)

varför tror du att träd fäller blad
sätt dig här intill min stam

*

(”)

fåglar vet hur luften andas
däri svävar fåglar fritt

*

(”)

du kan hetsa dig med andning

du kan också andas dig i balans

Inga kommentarer: