fredag 12 december 2014

den 12 december 2014

(tofsvipor)


tofsvipor
skrudar träden


röda pärlor lockar


vingar
rör ivrigt
vid luften


moln seglar in i solhav


lyfter ljusskålar
in i människohav



tofsvipor skrudar träd
i en stund av vindstillhet

*

(i lä)

dessa träd
i lä


av kuber bär
ännu
blad




färgerna de bär
är

terra di sienna
bränd



kartor är lagda
in över gräs


spår av bara fötter
dansar i rotminnen


träden ler
med molnfärdspenslar

*

(kunde)

kunde jag
slita mig

i tusen stycken

vore det
väl
väl


så kunde jag
när styckena är lästa

falla
falla
fritt



värma trädens rötter

*



(rumsreden)


möblerna
är


täckta
med spindelvävar


genom sprickor
sipprar

damm
färgas
i


pelare faller in
över golv


på golvet

sitter hon vaggande
vaggande


ett är lyfter hennes händer
hennes stängel


hon öppnar fönsterluckor


möblerna
andas drömsvar


rummet
rumsreden


strålar
vita

*

(hit)


hit
bars jag



av vindens lek


jag kan bara undra till vad


till
vad


en spillra
en grindslant


*

(”)

de vilka slog kedjor slår kedjor
 runt medvarandes halsar vrister
var, är mest rädda för sig själva
tillåt dig ej att vara eller bli slav

*

ta emot med öppna händer
det är ett givande

*

(”)

har du en gång upplevt en fågel
landa i din hand

då vet du tyngden av livets sprödhet

Inga kommentarer: