torsdag 4 december 2014

den 4 december 2014

(stämmor)

i landet
är

höres stämmor
gråta

de släpptes ur mening
lades i burkar
med

tättslutande
lock

skakades
om

omskakades

av gudar sända
rörde vid
locken

stämmor klarnade

ur droppar
ur tårar
ljuder

glädje
hopp

*

(du)

du
gav mig



giver du mig



en hand att andas

inom



jag är en vit dunskål


i tystnad
faller

detta
*

(almen)

almen

med den vida
kronan

med grenar fyllda av
kärleksvärnad

omfamnar
stenarnas
mossmantlar

bär med rötterna
tyngden
av

osagda steg

*

(rörde aldrig)

du
rörde aldrig

vid ormbunksbladen

lyssnade ej
till bergets toner

därav
slöts orden

in i stjärnkartans
sigill

*

(silverfamn)

i hennes
silverfamn


skred synen


de bar mantlar
i vitskimmer


tystnaden de skänkte

en oblat
smältande


natten stiger in i gryning

allt
är

ett enat dropphav


hon ler


överlämnar
drömbladen


till de vilka lyssnat
in dagbräckningens
kärleksord


*

(din hand)


din hand

kan

omfamna mitt hjärta


tillåter
mina ögon


snö falla in

din närhet

en oblat
given av renhets stämma

*

(”)

vi är ej här för att glänsa
vi är här
för att likt frukter mogna in i upplösande in i det doft är

*

(”)

det vilket görs i syfte av vinst
liknar mest en uppblåst ballong
antingen far den iväg då du ej knutit den
eller så skrumpnar den

det vilket görs i kärlek är luften

*

(”)

lugnets tystnad är ljudet av fallande snö
hör du tonens renhet

det är tystnad

Inga kommentarer: