måndag 29 december 2014

den 29 december 2014


(vågade)


jag vågade mig ut


resa mig
ur

käftarna
klornas
klösande

en stämma manade mig

jag vågade
mig

ut

det
förstärkte



tomheten

uthärda är en känsla en ger

*

(så)


kan jag se
mina händer

följa vandrade leder
öar vari
stjärnor
brunnit ut

kratrar
trianglar

oktaver
cirklar

berg dalar
åsar
ryggar

ängder

en ö ser jag
och jag undrar


varför dess vilja ej besannades

det sveder
mitt hjärta

*

(silver)

ur
silverhimlars klara
andning


skrider vinterfolken
gnistfolken

målar med mjuka penslar


kristalltoner


väggar
knäpper

lutar sig
in i vitstillhet


kölden

en himmelsros doftar
renhet

*

(valna)

valna fingrar


kryper in
i röda vantar


ullmoln
skänkandes
värme


hon darrar med
hjärtat i sina händer


lyssnar
lyssnar till


den svaga stämman

knappt
hörbar

*

(sockermoln)

snurra
snurra


sockermoln


droppar
droppar purpur


stavar till gång
polka i sång


ljusen glimmar
i granens händer


polkagrisar
tänder ögons ljus


allt medan
sagan

väver

*

(”)

visst kan stillhet bli kramp
stelhet
vem löser den

*

(”)

allt har en vandring
exakt det förtäljer dig fröet

*

du andas därmed är du ett
med allt
allt är sammansmältning samtidigt frigörelse
du andas

därmed

Inga kommentarer: