fredag 5 december 2014

den 5 december 2014

(omfamna)

omfamna
mina
ögon

med svävande
dun

skålar burna av
tysthängen

seglande
kristallkorn

skänk mig ro

ro ekovinden in i hamnhavda
*

(mjuka)

det faller


mjuka tårar

ur himlars moln

tårar
omvandlade

till förlöst tyngd

lätta
lätta

sväva de

vita stråk av siden
bredes ut

tecknen är

klarhet

är det
renhet

är

*

(svedda)

svedda
är

fälten skrivna
i min hud

stängslen
taggarna
är

lösta ur bojor

jag låter frid falla in

skrudar mig
i vitt


ser upptrampade
sår

helas
läkas av

den vind vilken andas min låga

så sveper havet in

tänder eldbladens täcke

jag vilar
stilla
stilla

i visshet

*

(regelverk)

regelverkets
vita elfenben


bär upp
templets silvertoner

källan andas
ebb
andas flod

i nattens midnattsblå djup
viskar stjärnor


i gryningen
upptänds
cinnobereld


förtätas i skymning
in i purpur


är

templet
den vilken kupar händer runt

runt
ditt svar

*

(”)

du vet väl att utom är inom
att inom är utom
de verkar i varandras genom
dessas längtan
bar dig till den du är
förneka icke den du är
liv

*

(”)

visst kan ögon leva i skymning
i de stunderna är skymningen
täljstenen den sten vilken skärper
slipar eggen dina steg
rena

*

(”)

det lever en ängel i ditt bröst
den bär dig i sin famn


Inga kommentarer: