måndag 22 december 2014

den 22 december 2014

(molndjursgåva)



din hand
älskade


rör vid min kind
strör ljus i mina ögon


din hud
doftar
rent


natten är en bädd
skapad i ömhet


snö
faller

mjukt


så var din hand
en snöstjärna


ett duns lätthet


molndjuren bar upplevelsen


till

*

(avveckla)

kunde jag


avveckla

min stämma
detta värkande bröst



så lägg mina händer
på mitt bröst i fridsstilla


slut
mina ögon


släpp tonen fri
in i molnskogens

eldhav

detta
är ej


liv

*

(ljuden)

ljuden
ljuden


de vackra


har tystnat inom mig


trattgrammofonen
liknade ett ymnighetshorn


skivan
hackad


sprucken

nålen raspar


kanske
muren
krackelerar
i ovakt

det är så
frysande ensligt

*

(splittrade)


splittrade
gled de

allt längre
från varandra


slungorna bar ej honung


en
droppe

klarhet

bragte dem närmre

åter
är de vackra i närhet

*

(ej)

jag
kan ej klä mig

i den kärleken
jag nedtecknar

mina händer
är spruckna


stämman brusten


livet
har för längesedan


runnit
ut

*

(”)

vad finns att tillägga
skapelsen är skönhet
fulländad

*

(”)

har du sett solstrimmor
lyfta moln
det är
nåd

*

(”)

de bad om tecken
och de såg tecknen


Inga kommentarer: